2008. április 26., szombat

Balatonfüred - Kenese

Végre elszabadultunk Füredről! Tegnap áthajóztunk Balatonkenesére, az új kikötőnkbe.Két hete lestem az időjárás jelentéseket a kedvező nap kiválasztása miatt. Végül április 25-re esett a választásom, mert mindegyik forrás változóan felhős, száraz, csendes időt igért. 

Még reggel is leellenőriztem az előrejelzéseket a www.met.hu,  www.windguru.czwww.meteo.hr oldalakon és a magát csúcsszupernak hirdető www.theyr.net-en: szél: D-DNY, max 10km/h, felhő max: 50%, csapadék: 0.

Feri jött le velem segédkezni, Judit és anyám az autó átszállítását vállalták magukra. 11-re értünk le. Teljes szélcsend fogadott, de teljesen be volt borulva. Emiatt elkezdtem szívatni magamat a Vetyerokkal. Kicseréltem a két motort, elmentem tankolni, stb. Persze az a vacak nem índult be. Fél órán keresztül rángattam, de meg sem moccant. Szerintem a gyújtásával lehet valami gond (a benzín folyt belőle rendesen), de nem vagyok hajlandó soha többé vacakolni vele.

Kb. 12:30-kor futottunk ki a kisebbik motorral. Ekkorra már mindenütt fekete volt az ég, időnként pár csepp eső is hullott. Valami kis vacak szél kerekedett, a zászlókat épp megemelte. Előszőr vitorlát sem akartam húzni, de a frissen felkapcsolt sárga viharjelzés gyanúra adott okot.

Menet közben szereltem fel mindkét vitorlát és egy rakat szerelvényt, amit még a daruzáskor elfelejtettem felrakni. Egy órát mentünk motorral, 8km/h átlagsebességgel. A szél még mindíg nagyon gyenge volt, de megpróbáltunk vitorlázni. Tök hátszélben, orrvitorla lobogás határon mentünk kb. 3-4 km/h-val. Aztán a szél egyre inkább északiasodott mi meg egyre délebre kezdtünk tartaní, így Alsóőrs magasságában halzoltunk egyet.

Az új csapáson eleinte hátszélben mentünk, majd ahogy a szél folyamatosan tovább fordult észak felé, mi is fokozatosan élesedtünk háromnegyed-, késöbb félszélbe. Ekkor már tisztán látszódott, hogy valami komolyabb időjárás van készülőben. A parton többfelé kisebb eső volt, de szerencsére minket nem ért el. 

A hajó az élénkülő szélben egyre gyorsult, idönként meg-meg tolták a hullámok. A GPS 12 km/h csúcssebességet regisztrált (a maximális testsebessége a Névának 10,5 km/h). Az utolsó egy órában kellemetlenül erős szél lett, 4-es alap (25-30km/h) egyre gyakoribb 6-os, 7-es (45-55km/h) befújásokkal. Az egyik ilyen befújás rendesen megfektetett minket háromnegyed szélben. Mivel már elég közel voltunk a kikötőhöz és Ferivel nem szerettük volna felvenni a vízhatlan öltözékünkent, a nagyvitorla leszedése melett döntöttünk. 

Csak orrvitorlával is 9-10 km/h-val haladtunk. Közben a hullámok is szépen megnöttek, igencsak kellet kapaszkodjak a motor újratankolása és beindítása közben.

Gond nélkül kötöttünk ki az új helyünkön. A cölöpözés nagyon kultúráltra sikeredett, mindenütt vannak pilotkötelek, az oszlopokon meg fülek, hogy a kikötőkötél ne csússzon le a vízbe. Sajnos a part elég alacsonyan van, ezért komoly tornamutatvány a hajóra való feljutás. Legközelebb viszünk le valami sámlit, hogy könnyebb legyen a ki- és bemászás.

Jövő pénteken ünnyepélyes kikötő megnyitó lesz, Robival jövünk.

U.i.: a meterologusoknak meg .....!